كودكان طلاق

کودکانی که والدینشان از هم طلاق می گیرند،دچار مشکلات و آسیب‌های فراوانی می‌شوند.در واقع این کودکان قربانی تصمیم پدر و مادر خود می شوند. طلاق والدین خواه‌ناخواه زندگی فرزندان را تحت تاثیر قرار می دهد. کودکان در این دوران شرایط سخت ،استرس و اضطراب زیادی را تحمل می کنند.پدر و مادر باید در جریان این اتفاق مراقب وضعیت فرزندان خود باشند و درست تصمیم بگیرند،کودکان و فرزندان خود را از آسیب‌های ناشی از طلاق محافظت کنند. پس از طلاق کودکان زندگی زندگی جدید و متفاوت با قبل را تجربه خواهند کرد. در خانواده هایی که طلاق همراه با دعوا و تنش و قهر همراه باشد کودکان شاهد این اتفاقات خواهند بود و مدتی در محیطی پر تعارض و تنش زندگی می کنند. در ادامه به مشکلات رفتاری و روحی کودکان بعد از طلاق می پردازیم.پ

مشکلات روانی کودکان طلاق

پرخاشگری:کودکانی که در دعوا های فیزیکی و لفظی والدین خود حضور داشتند بعد از طلاق رفتارهای خشونت آمیز و پرخاشگرانه از خود بروز می‌دهند.

اختلالات روانی:در جریان جدایی والدین بسیاری از کودکان دچار اختلالات روحی و روانی متعددی از جمله افسردگی ،ترس از تنهایی،بی قراری و حس عدم امنیت را تجزیه می کنند. گاهی عده‌ای از آنها به سمت مصرف مواد مخدر و خودکشی می رود.

احساس گناه:عده ای از کودکان خود را مقصر طلاق می دانند و فکر می‌کنند که آنها دلیلی برای جدایی بوده اند. پدر مادرها باید قبل از طلاق دلایل خود را برای جدایی به کودکان،متناسب با و فهم کودک توضیح دهند تا از احساس گناه کودک جلوگیری کنند.

منزوی شدن:اغلب کودکان به دنبال اتفاقات جدایی و طلاق افسرده شده و منزوی می‌شوند.گاهی حس می‌کند که والدینشان آنها را ترک کردند،به همین دلیل از بودن در اجتماع و اعتماد به دیگران خودداری می‌کنند.

خلاء عاطفی:کودکان بعد از طلاق والدین معمولاً دچار خلا عاطفی می شوند. یک کودک برای اینکه از لحاظ عاطفی تامین باشد به محبت و عشق مادر و پدر باهم نیاز دارد و فقط زندگی با یکی از آنها نمی تواند نیاز عاطفی کودک را تامین کند.

دوگانگی ناراحتی و خوشحالی:بعد از طلاق والدین،کودک نمی‌داند از جدایی مادر پدر ناراحت باشد یا از تمام شدن دعوا و تنش های قبل از جدایی خوشحال باشد و دچار سردرگمی و دوگانگی می شود.

مشکلات کودکان طلاق در مدرسه و جامعه

کودکان طلاق نه تنها در خانواده دچار مشکل می شوند بلکه در جامعه و مدرسه هم سختی و مشکلاتی را تجربه می کنند.اینکه کودک در کنار هم سن و سال های خود زمانی را در طول روز بگذراند و زندگی پدر و مادر و شرایط هم کلاسی ها و دوستانش را با خود مقایسه کند باعث حس کمبود و افسردگی در کودک می شود. همچنین وجود مشکلات پس از جدایی والدین باعث افت تحصیلی کودک شده.مقایسه شدن کودک با دیگران از لحاظ تحصیلی می‌تواند آسیب‌هایی را به او وارد کنند ،بنابراین رفتار معلمان و والدین در رابطه با این مسائل باید آگاهانه و و بر اساس شرایط کودک باشد.

آسیب های طلاق

طلاق آسیب های فراوانی بر زنان مردان و کودکان دارد. طلاق زوجین به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد دلایلی که خودشان به خانواده آسیب می رسانند،با این وجود عوارض و آسیب‌های دیگری هم بعد از طلاق وجود دارند. با انجام مشاوره طلاق می‌توانند عوارض آسیب ها را به حداقل رساند.مدیریت و رسیدگی به فرزندان بعد از طلاق از موارد مهمی است که والدین باید نگاه آن در این مورد تصمیم بگیرند.این آسیب‌های طلاق است که مشکلات اجتماعی و روانی را برای کودکان ایجاد میکند.

گرد آورنده : سرکار خانم اروندی ( مربی پیش2 )

تایید کننده : سرکار خانم اسحاقی ( مدیریت آموزشگاه )

منبع : بیتوته


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20