مهارت حل مسئله،بازیهای آموزشی و الگویابی

الگویابی چیست؟

کشف رابطه ی بین اعداد، اشکال، رنگ ها و… و بیان و توصیف آن به صورت کلامی یا نوشتاری، پیاده سازی و ادامه دادن آن، الگویابی نام دارند.الگویابی یکی از مهمترین مهارت‌های اولیه در آموزش ریاضی است. در الگویابی مهارت حل مسئله در کودکان تقویت می‌شود زیرا کودک با منطق و دقت به رابطه‌ها فکر کرده، ذهن او درگیر شده و تفکر انتقادی اش تقویت می‌شود.الگویابی یا برگه های تشخیص الگو.برگه های چاپی که به کودکان کمک می کنند تا مهارت های کلیدی را در اختیار داشته باشند. کودکان شیء بعدی را در سری کامل کرده و کودکان را قادر به تشخیص الگوها و تکمیل آنها می کنند.

راه‌های آموزش الگویابی به کودکان چیست؟

یادگیری الگو‌ها بسیار آسان و در قالب بازی های سرگرم کننده امکان پذیر است.ما می‌توانیم الگو‌ها را در اطراف ببینیم، بشنویم و به طور فیزیکی بسازیم.در ادامه به تعدادی الگوهای ساده و راه های آموزش الگوها اشاره می شود که در آموزش به کودکان می توانید از آن ها استفاده کنید:

۱-رنگ ها: (قرمز،آبی-قرمز، آبی)
به الگوهای رنگی محیط اطراف کودک اشاره کنید. مثلا کاشی های حمام، نقش‌های روی فرش، جدول کنار خیابان، نرده ها و … که دارای الگوهای رنگی خاصی هستند.

۲-خوراکی ها: (گردو، گردو، کشمش-گردو، گردو، کشمش):یک الگو با خوراکی درست کنید. مثلا سالاد را با الگویی خاص تزیین کنید.

۳-حرکات: (پاکوبیدن، پریدن، دست زدن-پا کوبیدن، پریدن، دست زدن)با انجام کاری الگو ایجاد کنید. مثلا راه رفتن، پریدن، نشستن، دست زدن، خم شدن، خندیدن و …

۴-صداها: (بنگ، تپ، تپ-بنگ، تپ، تپ) با آلات موسیقی یک الگوی ریتمی درست کنید.

۵-تصاویر و استیکر ها: (گل، گل، پروانه، پروانه- گل، گل، پروانه، پروانه) با استیکرهای محبوب بچه‌ها الگو ایجاد کنید.

۶-اشیای طبیعی: (برگ، سنگ، سنگ-برگ، سنگ، سنگ) با اشیایی که در طبیعت موجود هستند الگوهایی ایجاد کنید.

۷-اسباب بازی ها: (ماشین، عروسک-ماشین، عروسک) یک الگو با اسباب بازی ها ایجاد کنید. کاشی های‌ بازی، مهره‌ها، لگوها، بلوک‌های خانه سازی، درب های پلاستیکی، لوله های دستمال کاغذی و … وسایل خوبی برای ایجاد الگوها هستند.

۸-وسایل خانه: (قاشق، چنگال، لیوان- قاشق، چنگال، لیوان)به الگوهای موجود در وسایل خانه اشاره کنید. میز غذا را با الگویی خاص بچینید.

۹-لوازم التحریر: (تراش، مداد، مداد، مداد-تراش، مداد، مداد، مداد) بازی الگو بازی

هدف: درک و تشخیص الگو، تقلید الگو، مهارت حل مسئله

روش کار: با وسایل مختلف الگویی را بسازید و از کودک بخواهید ابتدا الگو را به طور کلامی بیان کند و سپس مثل آن را تقلید کند. از کودک بخواهید تا الگویی دلخواه درست کند و شما آن را به صورت کلامی توصیف کنید تا کودک درست یا نادرست بودن آن را تایید کند.

الگوها و مرتب کردن

درست کردن الگوهای ساده و دنبال کردن آن یکی از مهم ترین بخش های آموزش ریاضی در دوران پیش دبستانی و حتی دبستان است. این مهارت به آنها کمک می کند در آینده الگوهای تکرار شونده را در هر موقعیتی شناسایی کنند و در درک ریتم و آهنگ چه در موسیقی، چه ساختمان و معماری و چه سایر جوانب هنری کمک شایانی می کند. برای تقویت مهارت الگویابی، از رنگ ها استفاده کنید مثلا چند توپ رنگی را انتخاب کنید و به ردیف بچینید و از کودک بخواهید با توجه به الگو، رنگ توپ بعدی را انتخاب کنند. به زودی می توانید این کار را با اعداد و اشکال نیز انجام دهید

در الگویابی مهارت حل مسئله در کودکان تقویت می‌شود زیرا باید کودک با منطق و دقت به رابطه‌ها فکر کند.ذهن او درگیر شده و تفکر انتقادی تقویت می‌شود.

گرداورنده : سرکار خانم یوسف زاده ( مسئول فناوری )

تایید کننده : سرکار خانم اسحاق ( مدیریت آموزشگاه )

منبع : سایت کودک شاد


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20