نقش و تاثیر میوه ها روی رشد بدن کودکان

موادغذایی به ۵ گروه؛ نان و غلات، لبنیات، سبزی ها، میوه ها و انواع گوشت تقسیم بندی می شوند. این نوع تقسیم بندی به دلیل متفاوت بودن موادمغذی آنها با یکدیگر است.

موادغذايي به ۵ گروه؛ نان و غلات، لبنيات، سبزي ها، ميوه ها و انواع گوشت تقسيم بندي مي شوند. اين نوع تقسيم بندي به دليل متفاوت بودن موادمغذي آنها با يکديگر است. با مصرف انواع سبزي و ميوه ها، ويتامين و موادمعدني؛ لبنيات، کلسيم، فسفر و ريبوفلاوين؛ با نان و غلات، انرژي و کربوهيدرات ها و با مصرف گوشت، پروتئين، آهن و روي مورد نياز بدن تامين مي شود…

مصرف ۵ گروه موادغذايي براي تامين موادمغذي موردنياز بدن ضروري است. براساس علم تغذيه، در يک رژيم غذايي صحيح بايد ۳ اصل «تعادل»، «تنوع» و «کفايت» رعايت شود. درواقع با مصرف متعادل ۵ گروه غذايي، اصل تنوع نيز در نظر گرفته مي شود. ذائقه سازي صحيح و اصولي و مصرف ميوه و سبزي ها در دوران کودکي، تضمين کننده سلامت و مصرف تمام گروه هاي موادغذايي در دوره بزرگسالي است.

بهتر است بدانيد ميوه هاي درختي، صيفي جات و مرکبات هر کدام تامين کننده بخشي از ويتامين ها و املاح موردنياز بدن هستند، بنابراين تنوع در مصرف آنها را رعايت و به خوردن گروهي از ميوه ها اکتفا نکنيد. به طور مثال اگر کودکتان مبتلا به يبوست است، مصرف ۵ گروه غذايي به دليل اينکه کودکان در سنين رشد هستند و جزو گروه هاي در معرض خطر (کودکان، زنان باردار، شيرده و افراد سالمند) قرار دارند، بي نهايت اهميت دارد. سيب زرد حاوي بتاکاروتن (پيش ساز ويتامين A)، تامين کننده ويتامين A و املاحي مانند آهن و پانتوتنيک اسيد است.

بتاکاروتن به مقدار قابل توجهي در سيب تازه وجود دارد. اين ميوه غير از ويتامين ها، حاوي فيبر «پکتين» است که در ساير ميوه ها به مقدار کمتري يافت مي شود. پکتين در تنظيم حرکات دستگاه گوارش موثر است بنابراين اگر کودکي روزانه يک سيب بخورد، احتمال ابتلاي وي به يبوست کاهش خواهد يافت.

 

موادمغذي موجود در گلابي، شبيه سيب است با اين تفاوت که «پکتين» کمتري دارد ولي به جاي آن ميزان سلولز و همي سلولزش بالاترست. معمولا وقتي کسي دچار يبوست مي شود، اطرافيان به او توصيه مي کنند گلابي بخورد، اين توصيه به دليل وجود دانه هاي موجود در گلابي است که زير دندان حس مي شوند.

پرتقال و ليمو از مهم ترين منابع تامين ويتامين C محسوب مي شوند. موادمغذي آنها بسيار شبيه هم است. پرتقال به ميزان قابل توجهي منيزيم و موليبدن دارد و در ليموشيرين علاوه بر ويتامين C بالا، عنصر کروم هم موجود است.

هندوانه مانند سيب زرد، زردآلو و طالبي، پيش ساز ويتامين A، بتاکاروتن و حاوي بيوتين است و در تامين ويتامين C بدن نقش مهمي دارد. اگر کودکتان در طول روز به مقدار لازم آب نمي نوشد، مي توانيد به او هندوانه بدهيد تا از کم آبي يا دهيدراته شدن بدنش پيشگيري شود.

کودکان براي رشد بهتر به موادمعدني و ويتامين هاي موجود در انواع ميوه و سبزي ها نياز دارند. آناناس يکي از مهم ترين منابع ويتامين C موردنياز بدن است و مس بالايي دارد. ويتامين C و مس براي رشد و نمو کودکان ضروري هستند. در ضمن، هرچه اين ميوه تازه تر و رسيده تر باشد، بتاکاروتن بيشتري دارد.

تهیه و تایید کننده توسط: وجیهه عباسیان ( مربی پیش یک)


برچسب
امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20