آثار طلاق بر فرزندان

نمی‌توان انکار کرد که طلاق می‌تواند افراد مختلفی را تحت تاثیر قرار دهد. مطمعنا تاثیر انکار ناپذیری روی زوجینی دارند که تصمیم به طلاق گرفته‌اند . اما این تاثیرات دایره‌یی وسیع تری از دوستان و خانواده را نیز در بر می‌گیرد. فرزندان به احتمال زیاد دوران سختی را پشت سر می‌گذارند. با این حساب می‌خواهیم نگاهی به آمار کودکان طلاق بیاندازیم. این آمار می‌تواند به ما کمک کند تا دریابیم چگونه یک واقعه‌ی آسیب زای زندگی می‌تواند بر کودکان اثر بگذارد.

طلاق چه تاثیری بر فرزندان دارد؟

1.معمولا فرزندان 7 تا 14 ساله که شاهد طلاق والدین خود هستند، بیشتر مشکلات رفتاری را تجربه می‌کنند.

طبق تحقیقاتی که در کالج لندن انجام شده، کودکان در سنین 7 تا 14 سال که شاهد طلاق والدین خود هستند، احتمالا مشکلات رفتاری و عاطفی را تجربه می کنند . آمار طلاق نشان می‌دهد که این کودکان در مقایسه با سنین دیگر بیشتر در معرض مشکلات رفتاری و عاطفی هستند.

2.فرزندانی که شاهد جدایی پدر و مادرشان هستند، 2 برابر بیشتر در دوره دبیرستان ترک تحصیل می‌کنند.

آمار جالبی در مورد تاثیر طلاق بر نوجوانان وجود دارد که نشان می‌دهد، فرزندانی که پدر و مادر مطلقه دارند دو برابر بیشتر از همسالان خود از دبیرستان ترک تحصیل می‌کنند. این آمار نشان می‌دهد که اگر طلاق می‌گیرید باید به عملکرد فرزند خود در مدرسه توجه ویژه ای نشان دهید. حتی ممکن است لازم باشد مشکل را با مربیان مدرسه در میان بگذارید تا بلکه آن ها هم چاره ای بیندیشند.

3.احتمال ابتلا به سرطان در فرزندان طلاق بیشتر است.

دلیل این امر این است که آن‌ها در فعالیت هایی مانند نوشیدن زیاد الکل، سیگار کشیدن و رابطه جنسی بدون محدودیت و نظارت شرکت می‌کنند. این ها همه فعالیت هایی هستند که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند که بسیار هم نگران کننده خواهد بود.

4.فرزندان طلاق 2 برابر بیشتر اقدام به خودکشی می‌کنند.

این یکی از نگران کننده‌ترین تاثیرات طلاق بر فرزندان می‌باشد. البته این بدان معنی نیست که شما به دلیل افزایش احتمال خودکشی در کنار کسی زندگی کنید که او را دوست ندارید. بلکه معنای آن این است که باید توجه ویژه ای به کودک و نحوه رفتار او داشته باشید. برای فرزندان، مشاوره با یک روان درمانگر می‌تواند به آن ها کمک کند تا شرایط این دوران سخت را درک کنند و به خوبی پشت سر بگذارند . صحبت با فردی که مستقیما در فروپاشی خانواده نقش ندارد هم می‌تواند کمک کننده باشد.

5.کودکانی که پدر یا مادر مطلقه دارند، 4 برابر بیشتر دچار مشکلات اجتماعی می‌شوند.

یکی دیگر از بخش‌های آمار به نحوه تاثیر طلاق بر زندگی کودک می‌پردازد. این آمار نشان می‌دهد که فرزندان طلاق بیشتر با همسالان خود مشکل دارند و در نتیجه بزرگ شدن در کنار پدر و مادر مطلقه باعث بروز ناهنجاری هایی در اجتماع می‌شود.

نا امیدی و نا رضایتی از وضعیت خانه می‌تواند بر رفتار آن ها در اجتماع تاثیر بگذارد. حتی ممکن است این بچه ها نسبت به کسانی که با پدر و مادر خود زندگی می کنند هم کینه داشته باشند و این شرایط را سخت تر هم خواهد کرد.

6.آمار جدایی خانواده ها نشان می‌دهد که 70 درصد از زندانیان با محکومیت های طولانی، فرزندان طلاق هستند.

بیش از دو سوم زندانیان جرایم جدی و عمدی، در خانه‌ای بزرگ شده‌اند که در آن شاهد جدایی پدر و مادرشان بوده اند.

7.بین طلاق و عملکرد تحصیلی فرزندان ارتباط وجود دارد.

براساس آمار، بیشتر تاثیر طلاق بر فرزندان مربوط به عملکرد تحصیلی آن ها است. همان طور که قبلا هم اشاره کردیم؛ فرزندان طلاق ممکن است در دوره دبیرستان ترک تحصیل کنند، اما این همیشه بیانگر روح سرکش آن‌ها نیست. این اتفاق ممکن است به دلیل این باشد که نوجوان مدرسه خود را رها می‌کند تا بتواند شغلی انتخاب کند و به خانواده خود در پرداخت هزینه ها کمک کند و روی پای خودش بایستد. جدا از این، فرزندانی که در زمان جدایی والدین کوچک بوده اند، به احتمال 2 برابر بیشتر ترک تحصیل می‌کنند و همیشه ترس از تعهد و شغل کم درآمد دارند. بعلاوه، فرزندانی که شاهد چندین بار طلاق والدین خود بوده اند نمرات کم تری در مدرسه می‌گیرند.

8.نوجوانانی که والدین آن ها طلاق می‌گیرند 300 درصد بیشتر مشکلات بهداشت روانی را تجربه می‌کنند.

نمی‌توان انکار کرد که بین طلاق و افزایش مشکلات روحی و جسمی و مسائل رفتاری ارتباط وجود دارد. در حقیقت ، نوجوانانی که والدین مطلقه دارند بسیار دچار مشکلات روحی و روانی می‌شوند که به دارو و مشاوره نیاز پیدا می‌کنند. برخی آمار دیگر مربوط به سلامتی فرزندان می‌باشد. فرزندانی که با پدر و مادر خود زندگی می‌کنند در مقابله با کسانی که فرزندان طلاق هستند، 35 درصد سالم ترند. علاوه بر این، فرزندان طلاق بعد از طلاق والدین 50 درصد بیشتر احتمال دارد که به سختی بیمار شوند. فرزندان طلاق بیشتر دچار مشکلات گفتاری، سر درد، آسم، بیماری ها و جراحات می شوند که این آمار جای نگرانی دارد.

9.درصورت طلاق والدین، فرزندان بیشتر در معرض خطر فقر هستند.

بر اساس آمار، طلاق گرفتن اغلب می‌تواند به این معنی باشد که خانواده‌ها مجبورند با درآمد کم تری زندگی خود را بگذرانند و امرار معاش کنند. به همین دلیل، فرزندان طلاق تا پنج برابر بیشتر در معرض فقر هستند.

جمع بندی

آمار طلاق نشان می‌دهد که جدایی پدر و مادر تاثیرات جبران ناپذیری بر فرزندان می‌گذارد. ممکن است از آمار این تاثیرات شگفت زده شده باشید، اما آمار طلاق و تاثیر آن بر فرزندان دروغ نمی گوید. به عنوان یک والد مطلقه باید بدانید که شما تنها نیستید که چنین راه سختی را در پیش دارید.

گردآورنده: سرکار خانم نیلیاتی (مربی پیش2)

تایید کننده: سرکار خانم خمّر (مدیریت آموزشگاه)

منبع: کتاب روانشناسی عمومی دکتر مریم احمدی


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20