آنتی ویروس چیست و چگونه کار می کند؟

ویروس ها را می توان در مکان های مختلف ، از اسناد گرفته تا فایل ها در قسمت های مختلف سیستم قرار داد. آنها حتی می توانند در فایل ها و پوشه های مهم سیستم یا حتی بایوس کامپیوتر پنهان شوند. حتی بخش بوت هارد درایو نیز در برابر ویروس ها ایمن نیست و ویروس ها می توانند هنگام بوت شدن سیستم به آن دسترسی پیدا کنند.ویروس ها از روش های مختلفی برای حمله به کامپیوتر شما استفاده می کنند. به عنوان مثال برخی از آنها نقش فایل های مهم سیستم را بازی می کنند و برخی دیگر بدون هشدار سیستم شما را قفل می کنند. برخی از ویروس ها تا آنجا که ممکن است قبل از تشخیص در سیستم پخش می شوند.همین روش‌های مختلف باعث شده کاربران به فکر استفاده از آنتی ویروس باشند و البته شرکت‌های مختلفی هم در این حوزه فعالیت کنند. بنابراین انتخاب یک اسکنر ویروس مناسب برای در امان ماندن در هنگام گشت‌و‌گذار در اینترنت، اهمیت بالایی دارد.پیش از اینکه یک برنامه آنتی ویروس شروع به اسکن سیستم شما کند، باید بداند دنبال چه مواردی باشد. هر اسکنری یک کتابخانه گسترده‌ و عظیم از ویروس‌های شناخته شده دارد که با گذشت زمان، به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. در حقیقت هرچقدر که زمان بگذرد، حجم این کتابخانه بیشتر می‌شود.

آنتی ویروس چیست و چگونه کار می کند؟

یک آنتی ویروس باید کتابخانه ای بزرگ داشته باشد و به طور مداوم به روز شود تا آخرین ویروس ها را پوشش دهد تا از کاربران خود محافظت کند. به همین دلیل است که باید این اسکنر را به روز کنید ، زیرا اگر کتابخانه آن به روز نشود ، نمی تواند کارهای زیادی انجام دهد.

در سال های اولیه اینترنت  این برنامه ها پولی بودند. اگرچه ما هنوز با نرم افزارهای پولی سروکار داریم ، اما بسیاری از برنامه های آنتی ویروس رایگان در بازار وجود دارد که برخی از آنها حتی عملکرد مشابهی با مدل های پولی دارند.

وقتی از آنتی ویروس می خواهید سیستم شما را اسکن کند به دنبال کد مشکوک در فایل ها می گردد. هنگامی که یک آنتی ویروس یک فایل را اسکن می کند.

کد فایل را تجزیه و تحلیل می کند و آن را با کتابخانه وسیع خود مقایسه می کند. اگر کد این فایل با کد ویروس موجود در کتابخانه مطابقت داشته باشد ، به عنوان یک فایل آلوده در نظر گرفته می شود.

تفاوت بین اسکن سریع و اسکن کامل

اکثر آنتی‌ویروس‌ها به شما اجازه می‌دهند که میان اسکن سریع و اسکن کامل یا همان Quick Scan‌ و Full Scan، یکی را انتخاب کنید. البته ممکن است نام آن‌ها با توجه به آنتی ویروس متفاوت باشد، اما عملکردشان مشابه است.

همانطور که می توانید حدس بزنید اسکن سریع در مدت کوتاهی انجام می شود و هدف آن بررسی فایل های آلوده است متأسفانه در حالی که این نوع اسکن برای کاربران راحت تر است و زمان کمتری را می طلبد بسیار کارآمد نیست و همه ویروس ها را به طور دقیق اسکن نمی کند.

در مقابل اسکن کامل ، همانطور که از نامش پیداست تمام فایل های کامپیوتر را برای مقایسه با کتابخانه آن اسکن می کند تا مشخص شود که آیا آلوده هستند یا خیر. اگرچه اسکن کامل بیشتر از شما طول می کشد ، اما ویروس های احتمالی را در تمام فایل های لازم اسکن می کند و از امنیت بیشتری برخوردار است.

نحوه برخورد آنتی ویروس با فایل های آلوده چگونه است؟

هنگامی که نرم افزار یک فایل را به عنوان یک فایل آلوده تشخیص می دهد ، یکی از موارد زیر را انجام می دهد:

1. حذف ویروساگر برنامه یک ویروس را در فایلی شناسایی کند و بتواند بدون آسیب رساندن به خود فایل ویروس را حذف کند، آن را ضدعفونی می‌کند. در این حالت ویروس از فایل حذف می‌شود و فایل عملکردی مشابه حالت اصلی‌اش از خود نشان می‌دهد.

2. قرنطینه

برای اینکه برنامه ها به طور عادی بر روی سیستم شما اجرا شوند باید با فایل های مختلف ارتباط برقرار کنند که می تواند منجر به گسترش بیشتر ویروس شود.

اما اگر یک فایل آلوده قرنطینه و ایزوله شود به مکانی امن منتقل می شود تا کامپیوتر دیگر نتواند به آن دسترسی داشته باشد در واقع این فایل از سایر قسمت های سیستم عامل جدا شده است تا آسیب بیشتری به سیستم شما وارد نشود.

3. حذف فایل

آخرین راه حل برای حذف ویروس حذف فایل آلوده است البته  هیچ یک از ما نمی خواهیم یک فایل را از دست دهیم  اما گاهی اوقات چنین رویکردی لازم است تا از آسیب بیشتر ویروس به سیستم جلوگیری شود.

برخی از ویروس ها را نمی توان بدون آسیب رساندن به فایل یا حذف از سایر قسمت های سیستم حذف کرد بنابراین آنتی ویروس خود فایل را حذف می‌کند.

محصولات آنتی ویروس متفاوتی در بازار وجود دارد که هر کدام دارای مارک های مختلف و حجم های مختلف هستند برخی از آنها تأثیر منفی زیادی بر عملکرد سیستم شما دارند و سرعت آن را کاهش می دهند در حالی که برخی دیگر سبک تر هستند.

گردآورنده: سرکار خانم نوا (معاون فناوری)

تایید کننده: سرکار خانم خمّر (مدیریت آموزشگاه)

منبع: فناوری های برتر


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20