اطلاعاتی در مورد رشته ورزشی شنا برای کودکان

ورزش شنا همانقدر که برای بزرگسالان مفید است برای کودکان نیز پرفایده می‌باشد با این تفاوت که شنای کودکان اصول خاصی دارد که در این مقاله ما شما را با سن آغاز شنای کودکان، نکات ایمنی و غیره آشنا خواهیم کرد. شنا ورزش بسیار محبوبی برای اکثر افراد است. تقریبا بیشتر ما از حضور در استخرها، پارک ها و مکان های آبی لذت می بریم و خصوصا در فصول گرم سال ترجیح می دهیم حتما بخش از زمان و اوقات تفریح خود را صرف حضور در استخر یا مکان های آبی مشابه کنیم. اما شنای کودکان تفاوت هایی با شنای بزرگسالان دارد اکثر خانواده ها شاید با این سوال روبه رو شده باشند که واقعا سن شنا کودکان چند سالگی است و از چه سنی می توان آنها را به داخل آب فرستاد یا مورد آموزش های شنا قرار داد. این رشته ورزشی برای کودکان بسیار مفید است که علاوه بر بالا بردن آمادگی قلبی – عروقی بچه ها به حفظ تعادل در کودکان کوچکتر نیز کمک شایانی می‌کند. از طرفی ورزش شنا باعث باعث تقویت عضلات آنها، به خصوص عضلات پا می شود و می تواند روی بالا رفتن اعتماد به نفس و حس استقلال فردی آن ها نیز موثر باشد. پس فواید زیاد روحی و روانی این رشته ورزشی برای کودکان خود را دست کم نگیرید.

آموزش شنا به کودکان بعد از ۴ سالگی

وقتی کودک قادر به راه رفتن باشد می تواند در آب کم عمق راه برود و بازی کند ولی باز هم نمی توان کودک را تنها گذاشت و حضور والدین یا سایر بزرگ ترها در تمام مدتی که کودک درون آب است، الزامی است. در این سن می توان توپ بازی در آب را شروع کرد. به این ترتیب که توپ را در آب بیندازید تا کودک برود آن را بگیرد. همچنین می توان اجازه داد کودک انواع اسباب بازی های پلاستیکی خود را داخل آب ببرد و با آنها بازی کند. اما نباید در سنین زیر ۴ سال به فرزندتان شنا یاد بدهید. زیرا احتمال بلع آب و وارد شدن آن به ریه و دستگاه گوارش او وجود دارد. ضمن اینکه در این سن هنوز هماهنگی عضلات و سیستم عصبی برقرار نشده و کودک نمی تواند تکنیک های شنا را یاد بگیرد. در نتیجه فشار زیادی به عضلات کودک وارد می شود. نه تنها شنا بلکه هیچ یک از ورزش های دوران کودکی نباید به کودک فشار وارد کنند و باعث ایجاد استرس در او شوند. اصرار والدین برای یادگیری چنین ورزش هایی در سنین کم، کودک را از ورزش زده می کند و در سنین بزرگسالی هم دنبال آن نمی رود. شنای کودکان باید برای آن ها جذاب و لذت بخش باشد نه خسته کننده یا رعب آور!

استخرهای خیلی کوچک مخصوص کودکان یا استخرهای مادر و کودک بهترین محل برای شنای کودکان

بهترین آب، آب های آرام است که موج و تلاطم نداشته باشند. می توان از استخرهای خیلی کوچک مخصوص کودک یا استخرهایی که برای شنای مادر و کودک طراحی شده، استفاده کرد. البته به شرط اینکه تمام موارد و نکته های بهداشتی مربوط به استخر رعایت شده باشد و کلر آن از حد استاندارد بیشتر نباشد.

انواع حرکات
انواع اصلی حرکات شنا شامل کرال سینه، پروانه و کرال پشت و قورباغه می باشد که شنای پروانه دشوارترین این حرکات به شمار می آید.

گردآورنده: سرکار خانم مومن (مربی ورزش)

تایید کننده: سرکار خانم خمّر (مدیریت آموزشگاه)

منبع: بیتوته


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20