تغذیه مناسب کودکان ورزشکار

به کودکانی که ورزش می کنند، باید تعداد و دفعات غذای بیشتر و بخصوص میان وعده های غذایی مناسب ارائه نمائید. به این کودکان، باید در 24 ساعت، 6 تا 7 نوبت غذا و میان وعدۀ غذایی بدهید ( سه نوبت غذای اصلی و 3 تا 4 نوبت میان وعده های غذایی ). کودکانی که ورزش می کنند چه غذاهایی باید بخورند ؟ هیچگاه به کودکان نگوئید که فعالیت و جنب و جوش خود را کم کنند، زیرا ورزش مزایای بسیاری دارد.

ورزش قدرت عضلانی کودکان را افزایش می دهد، اندام آنها را متناسب می کند و سرحالی و شادابی به آنها می دهد. بهترین میان وعده برای ورزشکاران کودک چند توصیۀ مفید در مورد تغذیۀ کودکانی که ورزش می کنند : برای کودکان ورزشکار باید غذاهایی که دارای انرژی و پروتئین زیاد هستند، تهیه و ارائه شود، مخصوصاً از گوشت و لبنیات باید در غذاهای اصلی آنها استفاده گردد. سه تا چهار نوبت میان وعده هائی که دارای مواد غذایی پر انرژی است به کودک ارائه نمائید.

نوشیدنی های آنها بیشتر باید شیر، شیر بستنی، دوغ و آب میوه های مختلف باشد. این نوع نوشیدنی ها باید به دفعات در اختیار کودک قرار گیرد. سالادهای مختلف که انواع پنیر روی آنها ریخته شده باشد، سوپ های مختلف و انواع ماکارونی برای کودک تهیه و ارائه نمائید. نان های مختلف مخصوصاً نان های تُست که از آرد گندم کامل تهیه شده همراه با کرۀ بادام زمینی، غذای مناسبی برای کودکان ورزشکار می باشد. از دادن شیرینی و کیک هایی که حاوی خامه و چربی های اشباع شده هستند خودداری نمائید، زیرا این نوع شیرینی و کیک ها، بدون تأمین مواد مغذی اساسی، کالری زیادی به بدن کودک می رساند.

بهتر است به جای این نوع شیرینی ها، میان وعده های غذایی تهیه و به کودک ارائه نمائید. میان وعده های غذایی که برای افزایش وزن کودکان ورزشکار توصیه می شود مغزها : بادام زمینی، بادام، پسته، گردو …. میوه های خشک : خرما، کشمش، پَر هلو، پَر زرد آلو، آلو، انجیر و انواع میوه های خشک دیگر. ساندویچ ها : نانی که از آرد کامل گندم تهیه شده باشد چه به صورت تست و چه به اشکال دیگر با پنیر و برگه هائی از گوشت مرغ، بوقلمون یا ماهی به صورت ساندویچ. شیر و لبنیات : شیر و لبنیات، ماست، پنیر های مختلف، شیر بستنی و دوغ

 

گردآورنده: سرکار خانم مومن (مربی ورزش)

تایید کننده: سرکار خانم خمّر (مدیریت پیش دبستانی)

منبع: سایت تندرستی


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20