راه های افزایش تمرکز در کودکان

مهم‌ترین شرط در ایجاد تمرکز حواس در کودکان علاقه است. هر چه کودک به فعالیتی علاقه بیشتری پیدا کند و برایش آن کار لذت بیشتری را به همراه داشته باشد، تمرکز او هم بالا می‌رود. در واقع تا علاقه نباشد از تمرکز نیز خبری نیست تا تمرکز نباشد از حافظه خبری نیست و آنجا که علاقه است فرد می‌تواند به موفقیت و پیشرفت برسد. دانستن راه‌های تقویت حافظه و تمرکز بسیار مفید است و افراد وقتی چگونگی تمرکز کردن را یاد بگیرند، شاهد پیشرفت و بهبود چشمگیری در امور خود می‌شوند، از جمله این راه ها عبارتند از: قرار دادن کودک در محیط هایی که کمتر دچار حواس پرتی می شود. برای مثال نور پردازی خوبی در محیط باشد، تلویزیون یا سرو صداهایی مانند تلفن صحبت کردن مادر کودک را دچار حواس پرتی می کند. بنابراین تلفن های همراه، آیپد و غیره خاموش یا در جاهای دیگری نگهداری شود. تمام نیازهای کودک مانند مداد رنگی ها، کتاب هایی که به آن ها نیاز دارد و حتی آب را بر روی میز و یا نزدیک او قرار داده شود. روش های آموزشی برای کودک جذاب و بازی گونه باشد. بازی ها خصوصا بازی های تمرکزی و فکری به افزایش تمرکز در کودکان کمک می کند.

با بهبود شیوه یادگیری و بکارگیری روش های بصری، شنوایی و جنبشی در کودکان و شناخت اینکه کدام یک از این روش ها دقت و توجه کودک را بالا می برد، می توان به یادگیری بهتر و افزایش تمرکز در کودک کمک کرد، همین طور کودکان اطلاعات بصری را بهتر درک می کنند، تهیه فلش کارت، نقاشی کردن هم از راه های دیگری است که در جهت افزایش تمرکز در کودکان می توان از آن ها بهره برد. خواب و استراحت کافی مغز را تازه می کند و تمرکز را بالا می برد. پس از استراحت کافی و خوب کودکان می توانند، بهترین تمرکز را داشته باشند. همان طور که گفته شد، خستگی یا بی خوابی کودکان یکی از عوامل عدم تمرکز است، بنابراین کودک باید استراحت کافی داشته باشد. دانش آموز به هنگام ارائه درس سر خود را به حالت خوابیده به روی میز قرار ندهد و صاف و درست بشیند. نظم داشتن در امور روزانه خود بر تمرکز حواس می افزاید. تغذیه سالم برای کودکان ارتباط مستقیم به این دارد که توجه و تمرکز کودک بالا برود.

خوردن هله و هوله و یا غذاهای پر قند کودک را دچار عدم تمرکز می کند و خوردن غذاهای حاوی پروتیئن مانند بادام، تخم مرغ و گوشت تمرکز کودک را افزایش می دهد، و مصرف کافئین را در کودکان به دلیل دوز ناسالمی از شکر در آن ها وجود دارد و موجب اضطراب در کودک می شود باید به حداقل برسد. وظایف بزرگتر را به وظایف کوچک تر تقسیم کنیم حتی در کارهای خانه نیز می توان از این تکنیک برای افزایش تمرکز در کودکان استفاده کرد. روش صحیح نفس کشیدن و تنفس عمیق با تصاویر بصری مثبت به مغز فرصت می دهد تا مهارت های جدید را بهتر و با تمرکز بیشتر یاد بگیرد. اضطراب و افسردگی و عدم آرامش را در کودک از بین ببرید و روحیه آن ها را تقویت نمایید. زیرا تاثیرات منفی بر یادگیری و توجه و تمرکز دارد. پاداش هایی را برای کودک خود در نظر بگیرید نیاز نیست حتما شکلات یا اسباب بازی باشد، گاه یک لبخند یا نوازش والدین برای کودک پاداش به حساب می آید و کودک تقویت می شود تا تمرکز و توجه خود را به هنگام انجام فعالیت ها بالا ببرد.

گردآورنده: سرکار خانم مصطفی‌پور (مربی پیش2)

تایید کننده: سرکار خانم خمّر (مدیریت آموزشگاه)

منبع: سایت روانشناسی مصاحب


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20