رنگ ها چه تاثیری بر کودکان دارند؟

 رنگ ‌ها با اثرگذاری بر عملکردِ مغز شما، بر یادگیری ‌تان تاثیر می ‌گذارند. می ‌توانید از رنگ‌ ها برای ایجاد الگوی شناختی، افزایش حافظه و جذبِ اطلاعاتِ جدید در مغزتان استفاده کنید. رنگ ‌ها باعث می ‌شوند که اطلاعات را سریع‌ تر بفهمید و به خاطر بیاورید؛ همچنین مقایسه را برایتان راحت‌ تر می ‌کند. رنگ‌ ها، تاثیر شگرفی بر خلقیات، رفتار و عملکرد تحصیلی کودک دارند. ثبت نام دوره دکوراسیون داخلی هر رنگی چه تاثیری دارد؟
اکنون که می‌ دانیم رنگ‌ ها بر یادگیری و رفتار کودکان اثرگذار هستند، باید این را هم بدانیم که هر رنگی چه تاثیری دارد. رنگ‌ های گرم: رنگ گرم، اتاق را دنج و راحت می ‌سازد. رنگ ‌های گرم، به طور کلی، برای اتاق‌ های بزرگ مناسب اند، چرا که باعث می‌ شوند فضای آن صمیمانه ‌تر به نظر برسد.
تاثیر رنگ‌ قرمز قرمز، رنگی قدرتمند است و نگاه ‌ها را به سوی خود جلب می ‌کند. این رنگ، حتی بر جسم نیز تاثیر می‌ گذارد و سبب افزایش ضربان قلب می ‌شود. این رنگ، انرژی بخش است و باعث ایجاد هیجان می ‌شود. قرمز، خلاقیت و اشتها را افزایش می‌ دهد؛ اما استفادۀ بیش از حد از رنگ قرمز، سبب بروز رفتارهای خشونت ‌آمیز و از بین رفتن تمرکز می ‌شود؛ از این رو، بهتر است دیوارها را به رنگ قرمز درنیاورید و فقط برخی وسایل قرمز رنگ را انتخاب کنید.  تاثیر رنگ‌ زرد رنگ زرد، خلاقیت را افزایش می‌ دهد و باعث خوش ‌بینی می ‌شود. این رنگ، حس مثبتی را در کودکان ایجاد می‌ سازد. زردِ ملایم، حواس و تمرکز را تقویت می ‌کند و زردِ براق، حافظه را ! اما یادتان باشد که نباید از رنگ زرد براق بیش از حد استفاده کنید؛ چرا که سبب ایجاد خشونت و خشم در کودکان می ‌شود. مطالعات نشان داده ‌اند که تاثیر رنگ‌ زرد، سبب ایجاد حس شادی و انگیزه در کودکان می ‌شود.
تاثیر رنگ‌ آبی رَنگ آبی، یادآورِ وفا، آرامش، صلح، وقار و یقین است؛ از این رو، سبب ایجاد آرامش می ‌شود. رنگ آبی، خشم، ضربان قلب و فشار خون را کاهش می‌ دهد. اما یادتان باشد که این رنگ آرامش بخش، در برخی اشخاص، سبب ایجاد احساس غم و طردشدگی می شود. رنگ آبی، سبب کاهش اشتها نیز می ‌شود.
تاثیر رنگ‌ سبز رنگ سبز، نمادِ طبیعت، رشد و دنیای طبیعی است. رنگ سبز، حس تعادل و آرامش را در کودکان ایجاد می‌ کند و استرس را از بین می ‌برد. دانشمندان معتقدند که رنگ سبز می ‌تواند سرعت خواندن و درک مطلب را در کودکان افزایش دهد. در استفاده از این رنگ آرامش ‌بخش، هیچ محدودیتی وجود ندارد و هرچقدر که دلتان خواست می ‌توانید از این رنگ در اتاق یا کلاس درس کودکان استفاده کنید. تاثیر رنگ‌ نارنجی نارنجی، رنگی پرانرژی است،  درست مثل رنگ قرمز! این رنگ، سبب افزایش هشیاری می ‌شود. این رنگ پرانرژی، کودکان را به برقراری ارتباط تشویق می ‌کند. نارنجی، از بهترین گزینه‌ ها برای اتاق کودک به شمار می آید، چرا که سبب افزایش اعتماد به نفس، برون گرایی و ایجاد حس استقلال در کودکان می ‌شود.
تاثیر رنگ‌ بنفش رنگ بنفش، رنگ تجمل و شکوه  است. بنفش و طیف های آن، حس بلندپروازی و خلاقیت را در کودکان تقویت می ‌کند. بنفش رنگ شعور وآگاهیست .
رنگ صورتی رنگ صورتی، نشانگر عشق، گرما، خیال و محبت است. مطالعات نشان داده‌ اند که رنگ صورتی، سبب کاهش خشونت و رفتارهای خشونت ‌آمیز در کودکان می‌ شود. معمولاً تصورها بر این است که رنگ صورتی برای اتاق خواب دختران مناسب است؛ اما این رنگ، خاصیتی آرامش بخش دارد و هم برای اتاق دختران مناسب است و هم برای اتاق پسران.
سعی کنید رنگ صورتی را با رنگ ‌های خنثی ست کنید. فواید و تاثیر رنگ‌ انگشتی برای کودکان استفاده از تاثیر رنگ‌ برای جلبِ توجه رنگ، اهمیت ویژه ‌ای در افزایشِ عملکردِ حافظه دارد؛ از این رو، بر یادگیری تاثیر می‌ گذارد؛ علاوه بر آن، رنگ می ‌تواند بی حوصلگی را کاهش دهد و بر دامنۀ توجه بیفزاید. البته یادتان باشد که استفادۀ بیش از حد از رنگ ‌ها می‌ تواند سبب تحریکِ بیش ‌از اندازۀ مغز شود؛ از این رو، باید بین رنگ ‌های خنثی و رنگ‌ های شاد و براق، تعادل برقرار کنید. رنگ ‌های گرم، مانند زرد، نارنجی و قرمز، بیش از هر رنگ دیگری، توجه ‌ها را به سوی خود جلب می ‌کند. چنین رنگ ‌هایی باعث می‌ شود که کودکان به یادگیری تشویق شوند و آگاهی و تمرکزشان نیز افزایش یابد.
تاثیر رنگ‌ ‌های سرد، مانند آبی و سبز این رنگ ها سبب ایجاد آرامش، افزایش تمرکز، میل به تفکر و برقراری ارتباط می ‌شود. اگر می خواهید رنگِ یک اتاق بازی را شلوغ انتخاب کنید، از تم ‌های آرامش بخش بهره ببرید. در چنین موقعیت ‌هایی، رنگ آبی روشن، بهترین انتخاب است. تاثیر رنگ‌ های سرد باعث می ‌شود که ذهن کودکان، باز باشد و با آرامش بیشتری با یکدیگر بازی کنند. آموزش رنگها به کودکان با ماشین فضا های تک رنگ ‌برای اتاق کودک مناسب نیست یادتان باشد که فضاهای تک رنگ، تاثیری منفی بر کودکان دارند. مطالعات نشان می‌ دهد کودکانی که دیوارهای اتاقشان کاملاً سفید است، درون گرا خواهند شد و در برقرای ارتباط، دچار مشکل می ‌شوند. درون ‌گرایی، مشکلات متعددی، از جمله ترس، اضطراب و احساس سرخوردگی را به همراه دارد. روانشناسی رنگ ها در کودکان و تاثیر رنگ‌ تاثیر رنگ‌ بر کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان کم بینا برخی رنگ ‌ها و الگوها، سبب ایجاد استرس در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم می ‌شوند؛ از این رو، رنگ‌ هایی که در محیط آن‌ ها استفاده می ‌شود، بر رفتار و خلق و خوی آن ها تاثیر می ‌گذارد. بهتر است برای این کودکان، محیطی با رنگ ‌های گرم را طراحی کنیم، البته یادتان باشد که محیط نباید بیش از حد تحرک‌ کننده باشد؛ به طور کلی، کودکان مبتلا به اوتیسم در برابر نور، صدا و رنگ، بسیار حساس هستند و باید محیطی مناسب را برایشان طراحی کنید. با استفادۀ بهینه از رنگ‌ ها، می‌ توان به کودکان کم ‌بینا نیز کمک کرد. رنگ‌ ها می ‌توانند در تشخیصِ مکان ‌ها و اشیاء مختلف به آن‌ ها کمک کنند.
گردآورنده: سرکار خانم آقایی (مربی نقاشی)
تایید کننده: سرکار خانم خمّر (مدیریت پیش دبستانی)
منبع: سایت تبیان

امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20