عوارض مربوط به خوردن و جویدن ناخن در کودک

در حالی که برخی از بچه‌ها ناخن‌های خود را به دلیل ناخوشایند بودن می‌خورند، دیگران نمی‌دانند که هنگام اضطراب چه کار دیگری باید انجام دهند. آن‌ها با خوردن و جویدن ناخن انگشت می‌تواند خود را تسکین دهند. ناخن جویدن علاوه بر عادت ناخوشایند ، می‌تواند به دندان و ناخن کودک شما آسیب برساند. بنابراین ، اگر کودک شما به خصوص هنگام خوردن ناخن‌های خود، پرخاشگر است ، ممکن است مهم باشد که این مسئله را با دندان‌پزشک خود مطرح کنید. در بیشتر موارد ، ناخن جویدن هیچ مشکلی جدی در سلامتی کودک ایجاد نمی‌کند – و معمولاً نشانه ای از یک مسئله ریشه دار نیست. در عوض ، این کار فقط یک عادت عصبی است که اغلب والدین را عصبی می‌کند. در زیر عوارض مربوط به جویدن ناخن در کودکان آورده شده است: گاهی اوقات کودکان می‌توانند ناخن‌های خود را آن‌قدر عمیق بخورند که اغلب خونریزی می‌کنند که می‌تواند به انگشتان آن‌ها آسیب برساند یا لثه‌های آن‌ها را زخم کند. جویدن ناخن با دست‌های آلوده می‌تواند منجر به عفونت و بیماری شود. ناخن جویدن شدید می‌تواند نشانه ای از مشکلات اساسی توجه یا اضطراب باشد که باید برطرف شود.

نحوه جلوگیری از جویدن و خوردن ناخن در کودک

از آنجا که بیشتر بچه‌ها با خوردن ناخن بزرگ و رشد می‌کنند ، برخی از والدین بهترین روش را نادیده گرفتن آن می‌دانند. اما ، برای والدین دیگر ، جستجوی راه دیگر خیلی سخت است. اگر جویدن ناخن با عصبی بودن کودک آغاز شده است ، ممکن است چند دقیقه به این فکر کنید که آیا کودک شما ممکن است کمی دچار اضطراب یا استرس شود. به خاطر داشته باشید که برخی از اتفاقات مثبت مانند انتقال به یک گروه مطالعه جدید یا گرفتن حیوان خانگی جدید ، می‌تواند برای بچه‌ها استرس آور باشد. اگر به نظر می‌رسد جویدن ناخن آن‌ها عادت بدی است ، چند روش برای کار با کودک برای جلوگیری از این رفتار وجود دارد:

آرام کردن و تسکین استرس و اضطراب

اگر مشاهده کردید که کودک در هنگام استرس یا اضطراب نسبت به مسائلی از قبیل تغییر مدرسه ، انتقال به مکانی دیگر یا درگیری در داخل خانواده ، ناخن‌های خود را بیشتر می‌خورد، وقت بگذارید تا با او صحبت کنید. وقتی او روحیه مناسبی دارد وقت خوبی پیدا کنید و با او ارتباط برقرار کنید و درباره موضوعاتی که ممکن است نگران او باشد صحبت کنید.

ناخن‌های آن‌ها را به طور مرتب کوتاه کنید

کوتاه کردن ناخن‌های کودک سطح زیر ناخن‌ها را کاهش می‌دهد – و به معنای کمتر شدن میزان کثیفی، آلودگی و باکتری کمتری است که می‌تواند به دهان آن‌ها وارد شود. از کوتیکول ها نیز به خوبی مراقبت کنید. باکتری‌ها می‌توانند به پوست اطراف ناخن وارد شده و باعث عفونت شوند. یک کیف ناخن کوچک یا ناخن گیر در کیف خود قرار دهید. گاهی اوقات ، ناخن کوتاه شده برای مقاومت در برابر آن خیلی زیاد است.

یک جایگزین پیدا کنید

به دنبال چیزی سالم باشید که کودک شما بتواند آن را در دهان خود بگذارد. برای یک کودک بزرگ‌تر ، ممکن است میان وعده‌های منظم چوب کرفس و هویج ترد باشد. فقط مطمئن شوید که جویدن ناخن را جایگزین میان وعده‌های شیرین نمی‌کنید وگرنه یک عادت بد را با عادت دیگر عوض می‌کنید.
به فرزند خود چیز دیگری بدهید تا روی آن تمرکز کند. چیزی پیدا کنید که انگشت کودک شما را فعال نگه دارد. آن‌ها ممکن است دوست داشته باشند به آرامی “سنگ نگرانی” صافی را که می‌توانند در جیب خود نگه دارند ، بزنند ، یک توپ استرس کوچک را فشار دهند یا یک اسباب بازی نرم دیگری را فشار دهند. این کار به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به جای تمرکز روی صدا و احساس گاز گرفتن ناخن‌ها ، بر روی بافت و احساس آنچه در دست آن‌ها است تمرکز کنند.

از کد استفاده کنید

یک سیگنال ظریف بین دو نفر خود انتخاب کنید که باعث می‌شود او جویدن ناخن را قطع کند. هنگامی که می‌بینید آن‌ها مشغول خوردن ناخن خود هستند، به آرامی روی بازو وی را لمس کنید یا از یک کلمه رمز استفاده کنید که بدون اعلام آن به دیگران ، به آن‌ها هشدار می‌دهد. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا هنگام انجام این کار آگاهی بیشتری کسب کنند – به هر حال ، بسیاری از این عادات عصبی به صورت ناخودآگاه انجام می‌شود.

ایجاد سیستم پاداش

یک نمودار برچسب ایجاد کنید و هر روز علامت گذاری کنید که کودک ناخن‌های خود را نمی‌جوید. اگر کودک شما نمی‌تواند یک روز کامل را بسازد ، ممکن است لازم باشد روز را به چند قسمت کوچک‌تر از زمان تقسیم کنید ، مانند “قبل از صبحانه” یا “در هنگام شام”. هنگامی که او مقدار مشخصی از برچسب‌ها را جمع کرد به او جایزه دهید – مانند سفر به پارک برای پنج برچسب.

استفاده از لاک ناخن برای جلوگیری از خوردن آن را امتحان کنید

همیشه یک محصول استاندارد وجود دارد: لاک ناخن که برای جلوگیری از خوردن ناخن طراحی شده، طعم وحشتناکی دارد یا هنگام گاز گرفتن کمی می‌سوزد. (البته مواظب باشید ، زیرا برخی از آن‌ها استون یا فلفل قرمز را در خود دارند که اگر کودک شما چشم‌های خود را مالش دهد ، می‌تواند کمی صدمه ببیند.) با پزشک یا داروساز کودک خود صحبت کنید تا در مورد ایمن ترین گزینه‌ها اطلاعات کسب کنید. بد سلیقگی حداقل کودک شما را نسبت به این عادت آگاه می‌کند.

اجازه دادن به عواقب طبیعی

به خاطر داشته باشید که پیامدهای طبیعی می‌توانند معلمان خوبی باشند. بنابراین ، اگر این عادت کودک شما گاهی اوقات باعث می‌شود انگشتانش در اثر خوردن ناخن‌هایش کمی دچار درد یا ناراحتی شود، درد ممکن است باعث شود که در آینده ناخن‌های خود را کمتر بخورد.

گردآورنده: سرکار خانم واعظی (مربی پیش2)

تایید کننده: سرکار خانم خمّر (مدیریت آموزشگاه)

منبع: سایت بیتوته


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20