فواید رنگ آمیزی برای رشد روانی و شناختی کودکان

رنگ آمیزی فعالیتی ساده است که به کودکان کمک می کند نه تنها از لحاظ شناختی و روانشناختی و رشد کنند بلکه خلاق نیز بشوند شوند. تقریبا همه کودکان رنگ کردن را دوست دارند و این موجب فراهم نمودن اوقات شاد و سالمی برای کودکان و حتی بزرگسالان نیز می‌شود. در اینجا بعضی از فواید اصلی رنگ آمیزی در رشد شناختی و روانی کودکان را با هم مرور می کنیم:

رشد مهارتهای حرکتی

فعالیت رنگ آمیزی به تقویت مهارت‌های حرکتیکودکان کمک می‌کند. درست گرفتن و حرکت دادن مداد رنگی مواردی هستند که به رشد و قوی تر شدن ماهیچه های انگشتان، دست ها و مچ دست کمک زیادی می‌کنند. رشد مهارت های حرکتی ظریف به کودکان کمک می‌کند تا بتوانند دست خط بهتری داشته باشند و همچنین در دستکاری اشیاء ریز (مانند باز و بسته کردن دکمه ها، بند کفش، مهره ها و …) بهتر عمل کنند. بدین ترتیب آنها می‌توانند با توجه به تقویت این مهارت های حرکتی، در تایپ کردن، فعالیت ها و کارهایی که مستلزم چالاکی حرکتی اند.

ایجاد آمادگی برای ورود به مدرسه

حین آموزش کودکان در کلاس های درس بالطبع آنها با فعالیت های مداد-کاغذی مانند تکالیف، مشق ها، امتحانات و دیگر فعالیت های نوشتنی سر و کار دارند. رنگ آمیزی می‌تواند در آماده سازی بچه ها برای نوشتن های سازمان یافته تر و پیشرفته تر بر روی کاغذ نقش قابل توجهی داشته باشد.

بر انگیختن خلاقیت

رنگ آمیزی روحیه خلاق و درک تفاوت ها و تمیز دیداری را پرورش می‌دهد. رنگ آمیزی باعث رشد تخیل بچه ها می‌شود؛ الهام بخش آنها برای بارش مغزی و فکری می شود و به طور طبیعی یاد می گیرند تا به ایده های جدید فکر کنند.

کمک به بهتر شدن دست خط

چالاکی و قدرت دست و توجه به جزئیات مواردی ضروری برای نوشتن کتابی و خط شکسته محسوب می‌شوند. شروع رنگ آمیزی در سن کوچکتر به رشد این ضروریات برای نوشتن کمک می کنند تا بعدا کار نوشتن برای کودک به راحتی و به طور طبیعی اتفاق بیافتد.

آگاهی، شناخت و تمیز رنگ ها

رنگ آمیزی تمرینی است برای پرورش آگاهی از رنگ‌های اصلی و رایج و همچنین موجب آگاهی از رنگ های متنوعی می‌شود که کمتر شناخته شده اند.

تقویت تمرکز و هماهنگی چشم-دست

هماهنگی و توانایی تمرکز در کودکان خردسال در حال رشد می‌باشد، تشویق فعالیت هایی مانند رنگ آمیزی موجب پرورش و تقویت سالم و کارآمد این استعداد می‌شود. گرفتن مداد رنگی، انتخاب رنگ ها، رنگ کردن جاهای مورد نظر و تراش کردن مداد رنگی ها همگی می‌توانند به پرورش و تقویت هماهنگی چشم-دست در کودکان کوچکتر بسیار کمک کنند.

پرورش ادارک دیداری-فضایی

کودکان بوسیله رنگ آمیزی از ساختار و چگونگی خطوط(شکسته، منحنی، خط راست …) و شکل آنها، الگوها و اشکال مختلف آگاه می‌شوند.

افزایش عزت نقس و اعتماد به نفس

توانایی تکمیل یک تکلیف، عزت نفس و اعتماد به نفس را در خردسالان به ارمغان می‌آورد. رنگ آمیزی کردن و کامل کردن انواع طرحها برای کودکان دستاورد بزرگی به حساب می آید و حس غرور و اعتماد به خود را در آنها افزایش می‌دهد.

پرورش مهارت ابراز وجود

رنگ آمیزی وسیله‌ای مفید برای بیان و ابراز خود است که کودک درباره چگونه رنگ کردن و چه رنگی تصمیم می‌گیرد و به طریق خودشان و مرزهایش را وسیعتر می کند.

درمان و رهایی از استرس

رنگ آمیزی فعالیتی آرامش بخش و درمان کننده است؛ بویژه برای کودکانی که هیچ وسیله و روزنه ای برای دفع ناملایمات و تخلیه هیجانات ناخوشایند ندارند. حتی کودکانی که نرمال و عادی هستند نیز می‌توانند از طریق رنگ آمیزی احساسات، سَرخوردگی ها و عواطف خود را پالایش و پردازش کنند. اکثر کودکان رنگ آمیزی کردن را دوست دارند. همچنین رنگ آمیزی گستره وسیعی از ابعاد جسمی و روانشناختی کودکان را پرورش می‌دهد. هر چه زودتر و در سن خردسالی کودک رنگ آمیزی کردن را شروع کند، یک عمر از مزایای مثبت آن بهره مند می‌شود.

گردآورنده: سرکار خانم قنبری (مربی پیش1)

تایید کننده: سرکار خانم خمّر (مدیریت آموزشگاه)

منبع: سایت تغذیه


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20