چگونه با کودک لجباز برخورد کنیم؟!

کودکان در سنین پیش‌ دبستانی دوست دارند خودشان تصمیم بگیرند، و در کارهای مربوط به خود مستقل باشند؛ بنابراین تنها در مواردی کودک، لجباز به شمار می‌آید که نصف دستورات والدین را انجام ندهد.

این مجادله کلامی بین بسیاری والدین با کودکان است و گاهی چنان اوج می‌گیرد که متاسفانه منجر به تنبیه فیزیکی نیز می‌شود.

باید دقت کنیم داشتن روابط عاطفی و احترام متقابل میان کودکان و والدین از مهمترین مؤلفه‌های تربیتی در خانواده است.

دنیای کودکی و فصل انتخاب و انصراف در میان تنوع خواسته‌ها و انتخابها امری همیشگی و متداول است؛چراکه دنیای کودکی دنیای امتحان، آزمون و خطاست.

دنیایی که کودک در نتیجه کنجکاوی و دانستن چند و چون پدیده‌ها و پافشاری بر خواسته خود، در برخی اوقات برچسب ظاهری یا واقعی لجبازی را می‌خورد و همین اصرار بر موضع و خواسته خود، منجر می‌شود تا والدین به او کودکی لجباز و سمج نام نهند و این موضوع باعث درگیری‌های لفظی یا بعضا فیزیکی شود.

کودکان با ذهنیتی مختص خودشان متولد می‏‌شوند. بعضی از کودکان نسبت به سایرین لجبازتر هستند. همه کودکان گاهی لجبازی می‏‌کنند و این رفتار می‌‏تواند علل گوناگونی داشته باشد. علت لجبازی می‌‏تواند ترس‏‌های غیرمنطقی یا مقاومت در برابر تغییر باشد.

لجبازی کودکان گاهی موجب شرمندگی شما می‌‏شود. در چنین مواقعی واکنش والدین خشم و عصبانیت است؛چرا که احساس می‏‌کنند رفتار کودک در تقابل با قدرت و اختیار آنهاست. با این وجود پدرها و مادرها نمی‌‏دانند که خشم آنها فقط به آتش لجبازی بیشتر کودک دامن می‏‌زند.

در اینگونه مواقع، والدین باید صبور باشند. در وهله اول باید ریشه لجبازی کودک را کشف کنند. باید آرام و خونسرد و با دانش و درک کافی فکر کنند تا این موقعیت‏‌ها را به لحظاتی مسرت‌بخش بدل کنند. آنها باید بینش خود را بر اساس رفتار کودک تنظیم کرده و آرامش و خونسردی را پیشه کنند.

لجبازی را یک ویژگی منفی ندانید، بلکه به آن با دید مثبت نگاه کنید

لجبازی کودک می‏‌تواند نشانه این باشد که او به فکر خودش است و می‏‌تواند قاطعانه افکار و عقاید خود را به زبان آورد.‌ اگر موضوع چندان جدی نیست،‌ هیچ ضرری ندارد که با کودک خود مذاکره کنید و به توافق برسید.

بیش از حد واکنش نشان ندهید

بهترین روش مقابله با بی‌ادبی کودک، این است که در این باره با او گفت‌وگو کنید. زمانی با او حرف بزنید که هر دو آرام شده باشید.مشکل را شناسایی کنید و به کمک کودک، دنبال راه حل بگردید. به این ترتیب او شما را دشمن خود نمی‌‏داند.رفتار محترمانه‌‏ای به کودک داشته باشید. احترام بگذارید. روش‏‌های تربیتی ما بزرگ‌ترها،‌ احترام ناشی از ترس کودک را به همراه دارد.‌مهربانی، نشانه احترام شما به کودک و قاطعیت، نشانه احترام شما برای کاری است که باید انجام شودوقتی از کودک می‏‌خواهید کاری را انجام دهد، قاطع باشید. همچنین عواقب نافرمانی را به او متذکر شوید.‌درخواست‏‌های شما از کودک باید منطقی باشند. وقتی کودک همکاری می‏‌کند و رفتار خوبی از خود نشان می‏‌دهد، او را تشویق کنید.

گرد آورنده : سرکار خانم سالاری ( معاون آموزشی )

تایید کننده : سرکار خانم اسحاقی ( مدیریت آموزشگاه )

منبع : نی نی سایت


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20