کودک لجباز

نحوه برخورد با کودک لجباز

اگر فرزند شما لجباز است، باید بدانید که شما تنها نیستید. بسیاری از والدین، کودکان لجبازی دارند و البته وقتی بچه ها خیلی کوچک هستند لجبازی، غیر طبیعی نیست. اما روش برخورد با کودک لجباز، می‌تواند تفاوت بزرگی را در شخصیت بزرگسالی آنها ایجاد کند. مرحله رشدی کودک نوپا و نوجوانی سخت‌ترین مرحله برای برخورد با لجبازی فرزندان در نظر گرفته می‌شود. والدین این نکته را باید درک کنند که لجبازی بخشی از شخصیت برخی از کودکان است. بنابراین، این وظیفه شماست که به کودکان خود راه های مختلفی را آموزش دهید که از طریق آنها بتواند استرس خود را کنترل کنند و احساسات خود را بیان کنند.

ویژگی های بچه های لجباز
در مشاوره کودک فقط به این دلیل که کودک شما برای انجام نظرات خودش سرسختی می‌کند، دلیل نمی‌شود که او لجباز باشد. مرز باریکی بین مصمم بودن و لجبازی کودک وجود دارد. در اینجا برخی از ویژگی‌های رفتاری بچه‌های لجباز وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

1- بچه‌های لجباز تمایل دارند هر چیزی را زیر سوال ببرند.

2- آن‌ها انتظار دارند که کارهایشان تایید شود، که باعث می‌شود اغلب توجه شما را جلب کنند.

3- کودک لجباز تمایل به مستقل بودن و پرحاشیه بودن دارند.

4- خیلی سخت می‌توان آنها را به انجام کاری ترغیب کرد.

5- کودکان لجباز به طور مکرر کج خلقی می‌کنند.

6- بچه‌های لجباز دوست دارند رئیس به نظر برسند.

7- فرزند لجباز تمایل دارند هر کاری را با شیوه خودشان انجام دهند.

 

بهترین روش برخورد با کودک لجباز

1-با کودک لجباز خود مذاکره کنید
کودکان لجباز وقتی چیزی را می‌خواهند، به سختی می توانند از آن اجتناب کنند. بنابراین، سعی کنید به جای وضع قانون، با آنها مذاکره کنید. به عنوان مثال، اگر فرزندتان اصرار دارد به دو داستان قبل از خواب حتما گوش دهد، با او توافق کنید که می‌تواند یک داستان را برای امشب و داستان دیگر را برای فردا شب گوش کند.

2- رفتار مثبت را تشویق کنید
همیشه برای کودک لجباز الگو تعیین کنید و نگرش مثبتی ارائه دهید. اگر از کلمات «نه»، «نمی‌توانم» یا «نمی‌خواهم» زیاد استفاده می‌کنید، احتمالاً فرزندتان نیز همین کار را خواهد کرد. سعی کنید به لجبازی فرزندتان با دیدی مثبت نگاه کنید. سعی کنید با پرسیدن سؤالاتی از فرزندتان که پاسخ «بله» یا «خیر» را به همراه دارد، با آنها بازی کنید. سؤالات خود را به گونه‌ای طرح‌ کنید که بیشتر اوقات پاسخ آنها «بله» باشد. با این روش به فرزند خود این پیام را می دهید که به او توجه می شود و از او قدردانی می شود.

3-برای ایجاد نظم برنامه ریزی کنید
پایبندی به برنامه‌های روزمره و همچنین برنامه‌های هفتگی می تواند به بهبود رفتار و همچنین عملکرد فرزند شما در مدرسه کمک کند. زمان خواب باید تعریف شود و باید به گونه ای باشد که استراحت کافی برای کودک شما فراهم کند. کم خوابی و خستگی می تواند منجر به مشکلات رفتاری در کودکان سه تا دوازده ساله شود.

4- قوانین پاداش و تنبیه وضع کنید
کودکان لجباز برای رشد به قوانین و مقررات نیاز دارند. بنابراین، مرزهای دقیقی را تعیین کنید و انتظارات خود را از او روشن کنید. از فرزندتان بخواهید که در مورد آنها، نظرات خود را ارائه دهد و بعد حتما از آنها پیروی کند. البته این مهم است که در مواقعی انعطاف پذیر باشید، مانند زمانی که در تعطیلات هستید یا در مواقعی که فرزندتان رفتاری مثبت و خوبی از خود نشان می دهد.

 

گردآورنده: سرکار خانم بادپر (مربی پیش2)

تایید کننده: سرکار خانم خمّر (مدیریت آموزشگاه)

منبع: سایت روانشناسی آویژه


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20